Κυριακή, 2 Οκτωβρίου 2016

Ένα αγαπημένο μου...



...παιχνίδι είναι να βρίσκω μια λέξη και να ψάχνω τη σημασία της - δεξιά κι αριστερά - διεξοδικά. 
Αυτές τις ημέρες με απασχόλησε η λέξη "ξερόλας" και τούτο διότι συναναστρεφόμουν τελευταίως, αναγκαστικά, με έναν τέτοιον και που, προσφάτως, τού την είπα άγρια. Τόσο, που έφυγε από τη μάζωξη που είχε η παρέα. 
Αυτός λοιπόν (σ.σ. ας τον ονομάσουμε Γάμα), πάσχει από μία παθογενή κατάσταση ξερολισμού, τουτέστιν έχει άποψη για όλους και για όλα και γνωρίζει τα πάντα. Όμως, ας περάσω στο θέμα της ερμηνείας, έτσι όπως το βρήκα: 

Κατά Μπαμπινιώτη: Ξερόλας (ο) {χωρ. γεν. πληθ.}, ξερόλα (η) {χωρ. γεν. πληθ.} πρόσωπο που παρουσιάζεται ως παντογνώστης. Που νομίζει πως τα ξέρει όλα και έχει άποψη για όλα. 

Κατά SLANG.gr: Ξερόλας - Εκείνος που τα ξέρει όλα, ο προπέτης. Συνήθως φλύαρος, που καταντάει κουραστικός και απευκταίος. Λέγεται και ξερόλι. 
Παράδειγμα: Ρε το ξερόλι... Όλα τα ξέρει! 

Ο ξερόλας πάσχει από την ασθένεια που φέρει την ονομασία ξερολισμός. Ο ξερολισμός μπορεί επίσης , εκτός από ασθένεια, να είναι η ιδεολογία/ προσέγγιση, που τον διακατέχει τον ξερόλα, κατά το "ολισμός". 
Παράδειγμα:
Ο Χέγκελ πάσχει από μεταφυσικό ξερολισμό (από φιλοσοφικό δοκίμιο). 

Επίσης, έναν ξερόλα μπορούμε να τον αποκαλέσουμε και φωτεινό παντογνώστη. 
Παράδειγμα:
-Μα ποιος είσαι ρε Γάμα, ο φωτεινός παντογνώστης; 

Αυτός που τα ξέρει όλα και δεν το κρύβει. Απαντάται δε και ως πανεπιστήμων. 
Παράδειγμα:
-Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μου, θα φτάσουμε πρώτοι, γιατί η απόσταση που πρέπει να διανύσουμε ενώ κινούμαστε με σταθερή ταχύτητα είναι...
-Ναι, ναι, εντάξει πανεπιστήμονα... 

Κάποιοι τον αποκαλούν και κινητή εγκυκλοπαίδεια. Αυτή η προσφώνηση είναι παρομοίωση που περιγράφει τον έχοντα πολλές γενικές γνώσεις πάνω σε διάφορα αντικείμενα, όπως άλλωστε συμβαίνει και με μια συμβατική εγκυκλοπαίδεια (εν κύκλω παιδεία). Δεν αναφέρεται απαραίτητα σε άτομα με διακεκριμένες σπουδές στο εξωτερικό και δεν συμμαζεύεται, γιατί, όπως συμβαίνει συνήθως, οι γνώσεις που αποκτώνται με αυτό τον τρόπο είναι εξειδικευμένες και πέρα από αυτές το χάος. 
Παράδειγμα:
-Το ήξερες ρε, ότι το σημερινό ημερολόγιο, λεγόμενο και Γρηγοριανό, εισήχθη στη χώρα μας μόλις το 1923, ενώ σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες το χρησιμοποιούν ήδη από το 1582; 
-Καλά ρε Γάμα, μιλάμε είσαι κινητή εγκυκλοπαίδεια, κανονικά... 

Αυτά τα ολίγα βρήκα και τα αφιερώνω με όλη μου την αντιπάθεια, στον Γάμα.

Στην περίπτωση που θελήσει κάποιος/α να του αφιερώσει το οτιδήποτε, με μεγάλη μου χαρά θα του το μεταβιβάσω, εφόσον φυσικά έχει τα μούτρα να ξαναφανεί στην παρέα!

πηγές: Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Γεωργίου Δ. Μπαμπινιώτη, Β΄ έκδοση & slang.gr

22 σχόλια:

  1. Γέλασα τοσο πολύ με το άρθρο σου.
    Κι εμένα μου την δίνουν πολυ ολοι αυτοί. Μου την δίνει όχι το γεγονός ότι ξέρουν πράγματα και τα λένε αλλα ο τρόπος με τον οποιο φιγουραρουν την γνώση τους που συχνά πυκνά είναι μπαρουφες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που γέλασες, αλλά να σημειώσω ότι δεν είναι άρθρο μου!
      Αντιγραφή έχω κάνει από Μπαμπινιώτη και Slang.gr!
      Σου τη δίνουν όλοι αυτοί, ε; Πόσο μάλλον, εν προκειμένω, ο Γάμα, ο περί ου ο λόγος, ο οποίος δεν έχει καν τις γνώσεις ή τέλος πάντων όσες θα έπρεπε για να θεωρείται φυσικό επόμενο, το ότι έχει άποψη για τα πάντα!
      Από το ποιο είναι το καλύτερο πληκτρολόγιο κι ας μην έχει καν υπολογιστή, μέχρι ποιος είναι ο καλύτερος υδραυλικός στο Άργος, ενώ αυτός διαμένει στην Αθήνα! Δηλαδή, τσακίζει νεύρα το άτομο!
      Που σημαίνει ότι είναι πιο σοβαρή η περίπτωσή του, από τους άλλους, τους φιγουρατζήδες, οι οποίοι, τουλάχιστον, έχουν διαβάσει και πέντε πράγματα!
      Πάντως, αν κατάλαβα καλά, εμμέσως πλην σαφώς, προσάπτεις στον Γάμα και την ιδιότητα του φιγουρατζή! Πράγμα που πολύ με χαροποιεί και εάν τον ξαναπετύχω, θα τον πω και φιγουρατζή!
      Ευχαριστώ για την ιδέα Μαρία Κατ!

      Διαγραφή
    2. Καθόλου εμμέσως. Σαφέστατα!!!
      Δεν υπάρχεις. Ακόμα γελαω

      Διαγραφή
    3. Και όμως υπάρχω. Κι όσο θα υπάρχετε όλοι εσείς, που ερχόσαστε εδώ πέρα μέσα, θα υπάρχω!
      Κι αν καταφέρνουμε να γελάμε όλοι μαζί παρέα, θα είμαι πανευτυχής!
      Διότι ένα γέλιο μου έμεινε της βαριόμοιρης, από τότε που μου έκοψαν τα γλυκά και μου περιόρισαν τους καφέδες και τα τσιγάρα!
      Ααααααααααααααααααχ Μαρία Κατ, ένα δράμα ζω, ένα δράμα...

      Διαγραφή
  2. Τι ωραίο αφιέρωμα τού έκανες! Χαχα :) Όντως ταιριαστό πολύ, για κάθε κομπλεξικό ανασφαλή, που βαφτίζει το κόμπλεξ γνώση! Καλημερούδια ντίαρ Αρτίστα και καλή Κυριακή :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλίμονο! Το ότι τον αντιπαθώ, δεν σημαίνει ότι θα τον ξεπέταγα με ένα τυχάρπαστο αφιέρωμα! Είναι σαν να φιλοξενώ τον Γάμα στο βλογ μου το αφιέρωμα και οφείλω να του φερθώ κατά πως πρέπει!
      Αχ τι ωραία, που, εμμέσως πλην σαφώς, τον αποκαλείς κομπλεξικό και ανασφαλή!
      Πολύ χαίρομαι! Εάν τον ξαναδώ, θα του το προσάψω και αυτό! Χο χο χο!
      Ευχαριστώ για την ιδέα Μία Πέτρα!

      Διαγραφή
  3. Όρνιθες!
    Καλά έκανες και του την είπες πάντως.
    Ας σταματήσουν οι ανοχές και οι ευγένειες γιατί η συντροφιά με τέτοιους τύπους, είναι μόνο χάσιμο χρόνου.
    (αυτό με τον Χέγκελ με προβλημάτισε πάντως...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα δεν άντεξα! Υπομονή την μία, υπομονή τη δεύτερη, πόση υπομονή να έχω πια η αρτίστα;
      Αχ τι ωραία! Εμμέσως πλην σαφώς, τον αποκαλείς και κότα και χάσιμο χρόνου!
      Πολύ χαίρομαι! Εάν τον ξαναδώ, θα του πω: Άκου Γάμα, εκτός από φιγουρατζής (βλ. σχόλιο Μαρίας Κατ), κομπλεξικός κι ανασφαλής (βλ. σχόλιο Μίας Πέτρας, είσαι και κότα και χάσιμο χρόνου!
      Ευχαριστώ για την ιδέα Μαρία Κανελλάκη!

      Τώρα, αυτό με τον Χέγκελ, ότι και να σου πω, θα σε γελάσω και δεν το θέλω. Στο Slang.gr το είχε ως παράδειγμα και εφόσον ήταν εκεί, το αντέγραψα κι αυτό! Αλλά δεν ανησυχώ ιδιαιτέρως. Μπορεί να είναι Αμερικάνικος δάκτυλος η όλη φάση! Κανονικά, θα όφειλα να το ψάξω λίγο, αλλά έχω πάθει Καραμανλή αυτές τις μέρες, τουτέστιν νιώθω βαθύτατα κουρασμένη και δεν έχω το κουράγιο για έρευνες Γερμανών φιλοσόφων!

      Διαγραφή
  4. Από κοριτσάκι ήμουνα περίεργη δλδ ήθελα να "ξέρω" τι γίνεται γύρω μου και γιατί γίνεται. Στη συνέχεια η περιέργεια μου μεταφέρθηκε στην ετοιμολογία, πάθος με τις λέξεις, μέχρι που εμφανίστηκε ο Γκούγκλης στη ζωή μου και η περιέργεια μου ικανοποιήθηκε και συνεχίζει να με συνεπαίρνει!
    Λες να είμαι η madame ξερόλα και να μη το "ξέρω";;;;

    ΑΦιλάκια και καλό "γνωστικό" μήνα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι Άιναφετς! Αυτό που περιγράφεις, δεν είναι ξερολισμός! Είναι δίψα για μάθηση!
      Ο Γάμα, για παράδειγμα, δεν έχει τέτοια δίψα, διότι έχει τη βεβαιότητα ότι τα ξέρει όλα, χωρίς φυσικά να συμβαίνει κάτι τέτοιο! Και το ότι έχει αυτή τη βεβαιότητα, τον κάνει να έχει και άποψη για τα πάντα.
      Για παράδειγμα, έχει άποψη για το ποιος είναι ο καλύτερος και φθηνότερος ελαιοχρωματιστής στην Αργολίδα, ενώ δεν μένει καν στην περιοχή!
      Ως εκ τούτου, συνεπάγεται ότι δεν είσαι μια madame ξερόλα, αλλά μια madame θέλω να μάθω! Πράγμα το οποίο, ουδόλως κακό το βρίσκω! Οπότε, keep on learning, όπως έλεγαν και οι αρχαίοι πρόγονοι, όχι ημών, αλλά αλλωνών!
      Κίσιζ μαγισσούλα!

      Διαγραφή
    2. Μπογιατζή για ΒΑ Αττική "ξέρεις";
      Καλή μας βδομάδα και παρακαλώ να είναι μαγική!!! :)

      Διαγραφή
    3. Όχι, δεν ξέρω, αλλά θα πω σε μια φίλη να ρωτήσει τον Γάμα και πάω και στοίχημα ότι αυτός θα ξέρει τον καλύτερο και ταυτόχρονα τον φθηνότερο!
      Καλή εβδομάδα μαγισσούλα!

      Διαγραφή
  5. Φωτεινούς παντογνώστες τους λέω κι εγώ τους τύπους τύπου Γάμα...μου άρεσε όμως πολύ και το "πανεπιστήμων" και λέω να το καθιερώσω πάραυτα!

    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α ναι, το "πανεπιστήμων" προσδίδει κι ένα κύρος, όσο να πεις!
      Αλλά και ορισμένα από τα κορίτσια πιο πάνω είχαν μερικές καλές ιδέες! Σκέψου και τις προτάσεις των κοριτσιώνε, για την περίπτωση που δεν σου φτάσει μόνο το "πανεπιστήμων"!
      Κίσιζ Μεμαρία!

      Διαγραφή
  6. Αμαν αυτοι οι τυποι που τα ξέρουν όλα... καλά το έκανες Αρτίστα μου και τον έστηλες με το κουβαδάκι του σε άλλη παραλία..!!
    Δεν του έλεγες και εσύ... πόσα κάνουν δύο και δύο .. να τον κολλήσεις στον τοίχο...χα..χα.. τον σκέφτομαι με στόμα ανοιχτό στην ερώτηση.. εσύ;
    καλο μηνα να περασεις και μακρυα απο ξερόλες φιλη μου.. φιλακιααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν το σκέφτηκα Ρούλα! Εάν όμως τύχει και τον ξαναδώ, θα τον ρωτήσω και θα σου πω αντιδράσεις! Χο χο χο!
      Καλό μήνα Ρουλάκι!
      Κίσιζ!

      Διαγραφή
  7. Καλά έκανες και τον έστειλες
    Γέμισε ο κόσμος πολυπράγμονες!!!!

    φιλάκι γλυκό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ για τη στήριξη και την κατανόηση!
      Πάντως, εμμέσως πλην σαφώς, τον αποκαλείς ειρωνικά πολυπράγμονα, πράγμα που μου δίνει την ιδέα, εάν τον ξανασυναντήσω, να ξινίσω τη μούρη μου και με κάργα ειρωνικό τόνο στη φωνή, να του πω : "Μμμμμμμμ, είσαι και πολυπράγμων βλέπω"!
      Εντάξει, το έχω!
      Κίσιζ Ελένη που ποιείς!

      Διαγραφή
  8. Υπάρχουν πολλοί.... γαμάτοι γύρω μας!
    Τι όχι; Δεν λέμε για αυτούς; ☺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αααααααααααχ, μακάρι ο Γάμα να ήταν γαμάτος και να μην είχαμε τέτοια θέματα, αλλά δυστυχώς είναι γάμησέ τα! Με το συμπάθιο κιόλας!

      Διαγραφή
  9. Ωραιότατο το αφιέρωμα. Από αυτά που τα στέλνεις με αγάπη και ειρωνικό χαμόγελο!
    Δυστυχώς οι ξερόλες είναι πολλοί, είναι παντού και ζουν ανάμεσα μας!!!!
    Φιλάκι γλυκό Αρτίστα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εντάξει, αλλά το αφιέρωσα με όλη μου την αντιπάθεια! Δεν μου έβγαινε αφιέρωση αγάπης με τίποτα όμως!
      Ναι, ζουν ανάμεσά μας και είναι πολλοί και έχω αρχίσει να τους αποκλείω κοινωνικά και αυτούς όπως και τους ρατσιστές και τους ομοφοβικούς και στο τέλος, έτσι όπως πάει, φοβάμαι ότι θα μείνω μόνη μου σ' αυτή τη ζωή! Ευτυχώς που υπάρχουν και οι φίλοι από τα πολύ παλιά χρόνια, οι οποίοι έχουν περάσει όλες τις εξετάσεις!
      Κίσιζ Μαρίνα!

      Διαγραφή

ότι προαιρείσθε...

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.