Παρασκευή, 25 Ιουλίου 2014

Δεν θυμάμαι...



...εάν σας έχω αναφέρει ποτέ την αδυναμία μου στα χαϊκού (ιαπ. 俳句, "αστείος στίχος"). 
Τα αγαπώ πολύ, γιατί είναι μικρά, λιτά, περιεκτικά και πάνω απ’ όλα κομψά και πάντα θαύμαζα τους ανθρώπους που μπορούσαν και τα έγραφαν! 
Και προχθές, εν μέσω θερινής ραστώνης, σκέφτηκα να γράψω ένα. 
Άλλωστε η συνταγή για το χαϊκού είναι απλή. Παραδοσιακά αποτελείται από τρεις ομάδες των 5, 7, 5 συλλαβών, οι οποίες τοποθετούνται σε τρεις στίχους για έμφαση ή σε έναν, χωρισμένο με κενά. 
Έγραψα λοιπόν το κάτωθι: 



Εγώ συνήθιζα να ζω χωρίς πολλές παρέες 
κι εσύ πήγες και μού 'φερες δυο Ινδοευρωπαίες. 

Φευ!
Αυτό δεν ήταν χαϊκού. Ήταν εμφανέστατα δεκαπεντασύλλαβο και μπορεί να ήταν ιδανικό για ρεμπέτικο άσμα, αλλά χαϊκού δεν ήταν.
Δεν το έβαλα όμως κάτω. Προσπάθησα ξανά.
Και έφτιαξα ένα χαϊκού, που τύφλα να 'χει ο Μασαόκα Σίκι.
Με περισσή υπερηφάνεια σας παρουσιάζω το πόνημά μου:

Ήθελα να ζω 
χωρίς πολλές παρέες, 
 με αζαλέες. 

Ξέρω…
Σας συγκίνησα...
Άγγιξα την ψυχή σας...
Μίλησα στις καρδιές σας...
Ξύπνησα τις ευαισθησίες σας...
Σας κατέστησα ακόμα πιο ευάλωτους...

Όχι;

33 σχόλια:

  1. Ξέρω….
    Λαλησες από τη ζέστη!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό δεν θα έπρεπε να είναι κανονικά στα γιαπωνέζικα; Δλδ τωρα εσύ περνιέσαι για χα'ι'κού μέικερ;!;!
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι, όχι! Μπορεί να είναι ιαπωνική ποιητική μορφή, αλλά έχουν γράψει και Έλληνες ποιητές χαϊκού! Για παράδειγμα:

      Αυτή τη νύχτα
      τζιτζίκια μεθυσμένα
      σαν μεσημέρι...
      [πηγή: Δ.Ι. Αντωνίου, Ποιήματα, εισαγ.-επιλ. ποιημάτων Μανόλης Μαυρολέων, Eρμής, Αθήνα 1998, σ. 82]

      Τρεις φίλοι παίζαν
      στα ζάρια το φιλί της.
      Κι άλλος το πήρε.
      [πηγή: Γιώργης Παυλόπουλος, Τριαντατρία Χαικού, Στιγμή, Αθήνα 1990, σ. 16 & 35]

      Μόνο χαϊκού μέικερ; Εκπρόσωπος του είδους θεωρούμαι πλέον!

      ΥΓ. Ναι, ξέρω, πρέπει να πάρω άδεια επειγόντως!

      Διαγραφή
  3. Πωπω ναι.. αυτό το κοινωνικό .. με την χλωρίδα.. τέλειο!
    Καλό ΣΚ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ ευχαριστώ Ηφαιστίωνα!
      Είναι βλέπεις και το ροζ της αζαλέας που, όσο να πεις, το ομορφαίνει το τοπίο!
      Καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  4. η αλήθεια είναι ότι στον δεκαπεντασύλλαβο το έχετε καλύτερα, βέβαια η ρίμα που κάνατε με το ευφάνταστο παρέες - αζαλέες τα σπάει δεν λέω... ασπασμούς και αναμένω ένα χαικού με κισσό αυτή την φορά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι που αγαπώ τα μπλουζ, αλλά και τα ρεμπέτικα και σαφέστατα έχω επηρεαστεί, δια τούτο και φτιάχνω καλύτερα τα δεκαπεντασύλλαβα!

      Και η λέξη "προφυλακιστέες" κάνει επίσης καλή ρίμα με την λέξη "παρέες".
      Η αλήθεια είναι ότι ήμουν ανάμεσα στις "αζαλέες" και στις "αλέες",
      αλλά επέλεξα τις πρώτες, διότι κάνουν κι ωραία άνθη.

      Ξέρεις...
      Ήθελα να βάλω ένα με κισσό, αλλά δεν το έβαλα για να μην καρφωθούμε!
      Όμως, δεν μπορώ να σε αφήσω παραπονεμένο και θα το βάλω εδώ, ελπίζοντας ότι μάτια αδιάκριτα δεν θα το δουν!
      Ιδού:

      Η νταμντελαρί
      κρέμεται στο φύλλωμα
      του μικρού κισσού.

      Ασπασμοί κι από εμέ...

      Διαγραφή
    2. ε ναι, τώρα με αποτελειώσατε... αχχχχχχχχχχχχχχχ

      Διαγραφή
  5. Αθηνά, είσαι πηγή έμπνευσης. Ιδού λοιπόν:

    Περνά η κότα
    Αφήνει πίσω αυγά
    Θα φας καγιανά

    Καλημέρα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητή Νέφωσις Α, θεωρώ ότι αυτό το εξαιρετικό χαϊκού θα μπορούσε να είναι το σήμα κατατεθέν αυτού εδώ του ιστολογίου!

      Μίνγουάιλ, ο καγιανάς είναι μια πολύ καλή ιδέα για το μεσημεριανό μας φαγητό!

      Καλημέρα!

      Διαγραφή
  6. Ήσουνα τι ήσουνα
    μια παξιμαδοκλέφτρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια παξιμαδοκλέφτρα;
      Εγώ;
      Μια αρτίστα του βωβού, μια σύζυγος Μήτσου, μια κουμπάρα Μάλερ, παξιμαδοκλέφτρα; Ποτέ!
      Μια σοκολατοκλέφτρα, να το δεχτώ.
      Μια παγωτοκλέφτρα, να συμφωνήσω.
      Μια τσουρεκοκλέφτρα, κομμάτια να γίνει.
      Αλλά παξιμαδοκλέφτρα ποτέ!
      Άλλωστε τα παξιμάδια δεν είναι της τάξεώς μου!

      Διαγραφή
    2. Tα παξιμάδια είναι Παρλιάρος με ολόκληρα τα αμύγδαλα (με τα τσόφλια).

      Διαγραφή
    3. Πέστο αγάπη μου από την αρχή ότι είναι παξιμάδια Παρλιάρος!
      Αλλάζει τότε το πράγμα!
      Αξίζει να τα κλέψω!

      Διαγραφή
    4. Μιλάμε για κόσμημα όχι απλό παξιμάδι!

      Διαγραφή
    5. Καταλαβαίνω! Τύφλα να 'χουν τα κοσμήματα του Λαλαούνη!

      Διαγραφή
  7. Αυτα τα ματια σου τα δυο, αυτα τα δυο σου ματια, αυτα τα ματια ειναι δυο δεν ειναι παραπανω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με ταξιδέψατε μεσιέ...σε σούσι-μπάρ στην Χασιά. Παρεμπιπτόντως, σταματήστε τα πανηγύρια οι Γαύροι επειδή ρίξατε 3 στην Μίλαν. Φιλικό στην Αμερική ήταν.

      Διαγραφή
    2. Αμα θελω ο κερατας ειμαι ποιητης! :P

      Kαι εσεις καλα τα πηγατε με τον Ατρομητο μη στεναχωριεσαι!

      Διαγραφή
    3. Το διαλύσαμε το Ατρομητάκι φίλε. Θα φάτε πολλά μπαλάκια φέτος.

      Διαγραφή
    4. @ Μανόλογ3
      Είσαι ποιητής! Αναμφισβήτητα!
      Αλλά αυτό που έγραψες, μπορεί να είναι επικό, αλλά χαϊκού δεν είναι.
      Είπαμε: Το σωστό το χαϊκού, το πρόστυχο, πρέπει να είναι από τρεις ομάδες των 5, 7, 5 συλλαβών.
      Προσπάθησε και πάλι!

      Διαγραφή
  8. Αθηνά μου υποκλίνομαι! Οποία συγκίνησις !
    Άντε και σε νόμπελ λογοτεχνίας! ;-)
    Φιλούρες!

    λες να με πείραξε κι εμένα η ζέστη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρω...
      Δεν έχεις λόγια!
      Ευχαριστώ πολύ για την ευχή! Κάποτε θα αναγνωριστεί το ταλέντο μου!
      Σε ασπάζομαι!

      ΥΓ. Σαφέστατα σε πείραξε κι εσένα η ζέστη!

      Διαγραφή
  9. Ήθελες να ζεις
    χωρίς πολλές παρέες,
    με αζαλέες.

    Α, έγραψα κι εγώ ένα, αλλά σαν κάτι να μου θυμίζει...χμμμμ...
    α, το βρήκα...αλλά θέλω να τονίσω εδώ την πρωτοτυπία του έργου μου (του χαϊκού ντε) και να πω πως είναι η ασήμαντη επιρροή που δέχτηκα από την καθόλου ασήμαντη Αθηνά που κάνει τους στίχους να μοιάζουν ίδιοι...
    Μοιάζουν, αλλά δεν είναι...κι αυτό θέλω να το τονίσω!!!
    Σας ευχαριστώ...υποκλίνομαι, ουπς ζαλίστηκα, θα είναι που πολλά χαϊκού στριμώχτηκαν στο κεφάλι μου και αποχωρώ εν μέσω πανηγυρισμών...
    Καλό Σαββατοκύριακο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν τίθεται θέμα!
      Είναι εμφανέστατα διαφορετικό το χαϊκού σου!
      Τυχόν επιρροές από το χαϊκού της αλληνής, ούτε που διακρίνονται!
      Εύγε Μεμαρία!

      Διαγραφή
  10. Για να σε κυκλοφορώ και για να 'χεις πόζα, δούλευα δωδεκάωρο πάνω στη μπουλντόζα!

    Ελληνικό σκυλάδικο, τι χαικού και μαλακίες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Πρόεδρε με τα ωραία σου!
      Μιλάμε τώρα, έπαθα την πλάκα μου!
      Τι στίχος είναι αυτός; Έχεις ξεπεράσει και το άσμα "Κουμπάρα μου κουμπάρα μου έλα να δεις τη μπάρα μου", εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=t14wwsPRulM&feature=youtu.be&t=55s

      Διαγραφή
  11. αχαχαχαχα
    δεν σε αντεχω λεμε :p
    αχαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και που να ανέβει η θερμοκρασία πάνω από 40! Τότε να δεις τι έχει να γίνει!
      Κίσιζ!

      Διαγραφή
  12. Έκλαψα..
    (τώρα από συγκίνηση ήταν ή απο τα γέλια, αυτό το αφήνω να πλανάται..)
    κισιζ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα Γιώτα Αρ, μην ντρέπεσαι να δείξεις την ευαισθησία σου!
      Παραδέξου το!
      Είναι δάκρυα συγκίνησης, τόσο για το χαϊκού μου όσο και για την διαπίστωση ότι είμαι μία σχεδόν εκπρόσωπος του είδους!
      Μένι Κίσιζ!

      Διαγραφή

ότι προαιρείσθε...