Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου 2013

Τι κάνει...

στον Γ.Π.


...το σμερδάκι μου σήμερα; τον άκουσα να μου λέει από το τηλέφωνο. 
Κατόπιν τούτης της προσφώνησης (η οποία ήχησε στα αυτιά μου πολύ τρυφερή, δεν ξέρω το γιατί) διημείφθη διάλογος τον οποίον δεν προτίθεμαι να σας αποκαλύψω. 
Αμέσως μετά, όπως ήταν φυσικό, έπρεπε να ερευνήσω για να μάθω τι είναι το σμερδάκι και για ποιον λόγο η αγαπημένη φωνή με αποκάλεσε τοιουτοτρόπως. 
Ανοίγω βιβλίο της λαϊκής μας παράδοσης, έκδοσης του προπερασμένου αιώνα και διαβάζω τα κάτωθι τα οποία τα αντέγραψα και σας τα παραθέτω: 
"Το σμερδάκι είναι ένα λαγωνικό, που κυνηγάει τα πρόβατα, αλλά προπάντων τα γίδια. Όσα πιάσει ψοφούν την άλλη μέρα κι εκεί που τα έπιασε το σμερδάκι είναι μελανιασμένο το κρέας τους και ούτε τα σκυλιά θέλουν να φαν’ απ’ αυτό. Καμιά φορά το βράδυ, εκεί που κοιμόνται, προγκάν έξαφνα τα πρόβατα, γιατί είναι το λαγωνικό που τα κυνηγά. Ο τσοπάνης πρέπει να μη ματαιώσει τη στάνη του, δηλαδή να μη σφάξει κανένα σφαχτό, γιατί τότε είναι που είναι χειρότερα. Συνηθίζουν και περνούν τρεις παπάδες με τα άμφια και τα δισκοπότηρα και γυρίζουν τα σύνορα, ψάλλοντας ευχές και σε κάθε λίγο βάνουν από ‘να σταυρό ξύλινο και τότε πλέον δεν πειράζει το σμερδάκι τα πρόβατα. 
Καμιά φορά πέφτει το σμερδάκι στις στάνες και φέρνει μεγάλη συμφορά. Πότε το βλέπουν σαν ζαγαράκι, πότε σα λαγωνικό. Αυτό μαρκαλάει τα πρόβατα και όσα μαρκαλάει ψοφούν. Για να γλιτώσουν από το σμερδάκι οι τσοπάνηδες, πρέπει να περάσουν τα πρόβατα νύχτα από μέσα από χωριό και εκεί αφήνουν την ασθένεια. Βουλώνουν τα κουδούνια για να μην ακούσουν οι χωριάτες, γιατί τους σκοτώνουν αν το μάθουν. Οι άνθρωποι δεν παθαίνουν τίποτα αν μείνει το σμερδάκι, καμιά φορά όμως πιάνει τα βόιδα και άλλα ζώα του χωριού. Όταν δεν μπορούν να το περάσουν από χωριό, παίρνουν τρεις παπάδες με τα άχραντα μυστήρια και γυρίζουν εις όλο το σύνορο του λιβαδιού όπου στέκονται κάνουν και ένα σταυρό. Και έτσι σταυρώνεται το κακό". 
Ωραία. Η έρευνα απέδωσε κατά το ήμισυ. Βρήκα τι είναι το σμερδάκι, αλλά έχω μείνει με την εξής απορία: Γιατί, άραγε, η αγαπημένη φωνή με απεκάλεσε σμερδάκι;

Έως ότου λυθεί η απορία μου, ας ακούσουμε άσμα σχετικό 
που φέρει τον τίτλο 
"Τα Πρόβατα Προγκίξανε"! 

36 σχόλια:

  1. το σμερδάκι επιτήθεται και όταν βαράμε και την λεγόμενη στρούγκα;
    επειδή ο σήφης είναι λαγωνικό.μπορούμε να ον πούμε και σμερδάκι;
    πάω να χορέψω τσάμικο με τον μπαμπά γιώργο,την μαμά μαρία και την θεία βάσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι στρούγκα και για ποιο λόγο την σαπίζουμε στο ξύλο.

      Ρίξτε μια γυροβολιά και για εμένα γιατί έχω κάτι οικιακά να κάνω και δεν προλαβαίνω!

      Διαγραφή
  2. Αυτη τωρα ειναι η εξηγηση...; Μην εχω χαζεψει; Μην ειναι που κοιμαμαι ορθη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί εγώ δεν έχω χαζέψει; Τι με πέρασες; Άσε που και στα μέρη μας κάνει νύστα!

      Διαγραφή
  3. OK,δεν εχω να πω κάτι!

    Χαιρετω!

    ΥΓ:Τρέχω σα Βέγγος οπότε το χω ψιλοπαρατήσει το βλογινγκ!καποια στιγμη θα επανέρθω δριμύτερος! :p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι να πεις; Τα είπε όλα η λαϊκή παράδοση!

      ΥΓ. Κι εγώ έχω κόσμο στο σπίτι, από Τρίτη νύχτα θα ξαναμπώ!

      Διαγραφή
  4. Έλα ντε, δεν είναι και ό,τι καλύτερο να σε πουν έτσι! Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. εγώ πάλι λέγω πως δεν έχει τόση σημασία το τι θα πεις, όσο το πως και γιατί θα το πεις...

    αν όχι, άκουσέ το έτσι: είσαι σκ@τα!
    και έτσι: είσαι το πιο γλυκό σκ@τουλάκι στον κόσμο!

    ε; το έσωσα; ε;
    καλημέραααααααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και το έσωσες! Άλλωστε, όπως προείπα, ήχησε τόσο γλυκά!
      Καλημερούδια!

      Διαγραφή
  6. Τι είναι αυτο που εάν σε δαγκώσει , μετά δε πρέπει να φαγωθείς και καλό είναι να ρίξεις και ένα τρισαγιο?







    Το σμερδάκι...


    Προφανες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω πρέπει να συγκαταλέγει στο βιβλίο αινιγμάτων!

      Διαγραφή
  7. Ξαναγράφω το σχόλιο γιατί ο blogger το κατάπιε.

    Πριν διαβάσω την εξήγηση ήμουν σχεδόν βέβαιος για το τι είναι το σμερδάκι. Μόλις τη διάβασα ξέχασα σχεδόν τα πάντα, ξέχασα ακόμα και τι είναι αυτό που το λένε αγάπη, που το είχα βρει προσφάτως κι ετοιμαζόμουν να πάω στη Σοφία να της λύσω την απορία που χει χρόνια. Συμφορά μου, πάει η Ρώμη (κάτσε να το κα΄νω copy μην το ξανασβήσει γιατί θα γράψω κάτι άλλο στο τέλος...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α ωραία, το ανέβασε, είμαι πολύ ικανοποιημένος! Εσείς;

      Διαγραφή
    2. Αγάπη μπορεί να είναι όταν κάποιος σε λέει σμερδάκι. Όχι;

      Διαγραφή
    3. Μόνο ικανοποιημένη; Βαθύτατα συγκινημένη, θα έλεγα...

      Διαγραφή
  8. Πάντως εγώ ικανή να επιτεθείς σε πρόβατο δεν σε έχω. Μπορεί να είσαι πικρόχολη , να στάζει ο στόμας σου φαρμάκι, να βασανίζεις νυχθημερόν σύζυγο και σκύλο..... αλλά όχι και επίθεση σε πρόβατο....Αυτό πάει πολύ.Ντροπή του και μόνο που το σκέφτηκε.
    αντινετρινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @ αντινετρινο
      Μη το σιγουρευεις κιόλας. Η Αρτίστα πάει μ ενα φίλο της φαρμακοποιό σε μια ταβέρνα και τρωνε παϊδάκια στα καρβουνα απο πρόβατο!!!!!!!!

      Διαγραφή
    2. Ναι Μαρινάκι το ξέρω και μετά παίρνει η κατέ* τον φίλο της και πάνε στο φαρμακειο και πίνουν χάπια για την χοληστερίνη για να ολοκληρώσουν ευχάριστα την βραδιά τους....

      *ασε ξέρω:κατέ και στα μούτρα μου.
      αντινετρινο

      Διαγραφή
    3. @Ανώνυμος - Αντινετρίνο
      Η αλήθεια είναι ότι σε ζωντανά πρόβατα, αλλά και γίδια δεν επιτίθεμαι!

      Α και που είσαι; Κατέ και στα μούτρα σου!

      Διαγραφή
    4. @Μαρίνα Ζέας
      Εμείς θα τα πούμε τηλεφωνικώς.

      Διαγραφή
  9. τα γκοτζιμπεριασμένα τι ειναι?
    γιατί αυτός που ειπε το σμερδάκι κάτι θάξερε...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. τι αγραμμάτου.. ειμαι τέλος παντωνε.
      Γυρίζω σπιτι εχθές, πάνω πουχα απορίες και βλέπω πάνω στο τραπέζι, πρώτη θέση θεωρείο στις σημειώσεις με κάτι γράμματα ΝΑ με το συμπάθιο, γραμμένο το γκότζιμπερι.... ήθελε ο πατέρας να μου εξηγήσει. Αντίληψα με την πρώτη "Οοοοχι δεν θα μου εξηγήσεις, ευχαριστώωωω" και κάνοντας μεταβολή αποχώρησα ακουγοντας τον , πάραυτα να εξηγεί.
      Οχι δεν θέλω άλλη εξήγηση.... οχι λεωωωωω

      Διαγραφή
    2. Άρα κατανοείς ότι τα γκοτζιμπεριασμένα είναι αυτά που ευρίσκονται υπό την επήρεια του γκοτζιμπεριού!
      Και ναι, αυτός που με αποκαλεί έτσι κάτι ξέρει. Είναι θέμα χρόνου να το μάθω κι εγώ!

      Διαγραφή
  10. Τι γιατι σε λέει σμερδακι; Αφού τρως γκιοσες ψητές το καλοκαιρι!!! Γιαυτό!!!!!!! Αχ μαρη κατέ εγω θα στα λέω;;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εγώ θα συμφωνήσω με τη Βίκυ Δερμάνη παραπάνω. Το σμερδάκι -που στην δεύτερη παράγραφο του βιβλίου τον έχασα λίγο τον ειρμό και δεν κατάλαβα τι ήθελε να πει ο ποιητής- είναι μια πολύ εύηχη λέξη, τη λες και χαίρεσαι, μικρή σημασία έχει που είναι ένα λαγωνικό που δαγκώνει και μελανιάζει τα γίδια. Αφού καταβάθος και σένα σου άρεσε :)
    Κίσιζζζζ **

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν μου άρεσε λέει; Την λάτρεψα! Αφού ήδη του έχω ζητήσει να αφήσει κατά μέρος τις μέχρι τώρα προσφωνήσεις και να με αποκαλεί συνεχώς έτσι!
      Φιλί!

      Διαγραφή
  12. δηλαδή το σμερδάκι είναι κάτι σαν αερικό με κοντό τρίχωμα και κατσαρή ουρίτσα και υποψία κέρατου, λέει πως μοιάζει με ζαγαράκι, έχει σεξουαλικές σχέσεις με τα ζα, λέει πως τα μαρκαλάει, τα ζώα μετά τη συνουσία πεθαίνουν, αρα είναι σαν την αράχνη που τρώει το αρσενικό μετά τη γονιμοποιήση, αφήνει και μελανιές, άρα είναι και βιτσιόζικο

    ανακεφαλαιώνουμε, έχει οκτώ πόδια, τρίχωμα, κέρατα, ουρά, μεγάλο γεννητικό όργανο για να φτάνει τις κατσίκες, σαρκώδη χείλη για να αφήνει πιπιλιές στο λαιμό των ζωντανών και κυρίως όλα αυτά αέρινα!!!!!!

    χμ, φιλενάδα, μάλλον δεν ήταν φιλοφρόνηση το σμερδάκι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, η αλήθεια είναι ότι κάτι τέτοιο μου πέρασε κι εμένα από το μυαλό, αλλά από την άλλη η λέξη σμερδάκι έχει την πλάκα της ως ήχος!!

      Διαγραφή
  13. Αυτό το σμερδάκι υπάρχει στα αλήθεια?
    Σκιάχτηκα και δεν είμαι γίδι...ή μήπως είμαι?...χαχα!
    Καλή Κυριακή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά υπάρχει, σου λέει, μέχρι και σήμερα σε κάτι χωριά!
      Ενώ εμείς ονειρευόμαστε το success story!

      Διαγραφή

ότι προαιρείσθε...

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.